Naprawa sterowników turbosprężarek

Naprawiamy, testujemy i programujemy elektroniczne sterowniki turbosprężarek, zwane też nastawnikami, aktuatorami lub zaworami elektronicznymi turbosprężarek, produkowane przez m.in. firmę HELLA, SIEMENS, CONTINENTAL i  SONCEZBOZ.

Zawory elektroniczne turbosprężarek naprawiamy pracując przy użyciu precyzyjnych narzędzi i urządzeń do tego przeznaczonych na specjalnym laboratoryjnym stanowisku. Diagnostyka i naprawa zaworów elektronicznych przebiega między innymi  przy zastosowaniu takich urządzeń jak:

  • TESTER VNTT-PRO tester sterowników elektronicznych
  • TURBO TEST EXPERT – kompletne stanowisko testowe firmy CIMAT, umożliwiające m.in. diagnozowanie, regulację jak i programowanie sterowników elektronicznych turbosprężarek.

Zawory elektroniczne firmy HELLA stosowane są do sterowania pracy zmiennej geometrii turbosprężarek firmy GARRETT. Najczęściej występują w markach samochodów takich jak: BMW, MERCEDES, FORD, VOLVO, LAND ROVER, JAGUAR, AUDI & VOLKSVAGEN twin turbo, CHRYSLER, JEEP, CHEVROLET itp. Sterowniki elektroniczne turbosprężarki firmy SIEMENS i CONTINENTAL najczęściej spotykane są w turbosprężarkach firmy KKK Borg Warner w silnikach AUDI VW 3.0 TDI i 2.7 TDI.

Często występujące objawy uszkodzonego sterownika turbosprężarki to:

  • spadek mocy silnika
  • wchodzenie pojazdu w tryb awaryjny sygnalizowane komunikatem „CHECK ENGINE”
  • szarpanie i nierówna praca silnik
  • brak reakcji na pedał gazu.

Proces naprawy sterownika elektronicznego HELLA/GARRETT jest ściśle określony, przestrzegany i przebiega on w następujący sposób:

  • podłączenie sterownika do odpowiedniego testera
  • identyfikacja elektroniki sterownika i porównanie z numerami fabrycznymi  na obudowie sterownika (numer G przekładni sterownika i numer na obudowie z modułem elektronicznym)
  • demontaż sterownika na części pierwsze
  • weryfikacja uszkodzonych i zużytych elementów
  • wymiana koniecznych podzespołów mechanicznych sterownika na fabrycznie nowe (silnik JOHNSON, przekładnia ślimakowa, czujnik położenia z przekładnią zębatą, gniazdo) i naprawa modułu elektronicznego
  • ponowne programowanie sterownika jeśli wymagane.